2012. december 14., péntek

Digitális állampolgárság (oktatási környezetben)



Kedves kis irományom és a témában való elmerülés megkezdése előtt szeretném beágyazni ezt a videót a digitális állampolgárság fogalmához kapcsolódóan:


Választásom egészen egyszerűen azért erre a rövidke kis videóra esett, mert ezt találtam  a legszimpatikusabbnak, informatívnak és lényegretörőnek. Most, hogy így ezt tisztáztuk, belecsapnék a lecsóba.:) Tehát mit is tekintünk digitális állampolgárságnak? Itt összesen 9 elemet szokás kiemelni. Az első a digitális hozzáférés. Minden állampolgárnak hozzáférése van a digitális technológiákhoz, illetve felelőssége, hogy mások hozzáférését ne akadályozza. A második pont a digitális kommunikáció, mely minden felhasználónak jogosultságot ad a szabad elektronikus kommunikációhoz, azonban felelősek is vagyunk azért, hogy az információcsere hol, mikor és milyen formában történik. A harmadik elem a digitális etikett. Minden állampolgár felelős viselkedéséért és tiszteli a többi állampolgárt valamint tudatosan, nem kártékonyan használja a digitális technológiákat. A következő lépés a digitális tudás, mely szerint minden állampolgárnak jogában áll tudni, és megtanulni a digitális eszközök, technológiák megfelelő használatát és minden egyén felelős, hogy ezeket így is használja a megfelelő helyen és időpontban. A digitális kereskedelem mindenki számára biztosítja az on-line vásárlás és értékesítés lehetőségét, azonban saját felelősségünk, hogy ez ilyen transzferek lebonyolítása előtt megbizonyosodjunk a termék, internetes oldal hitelességéről. A digitális jogok és felelősség minden állampolgárra vonatkozik. Mindenki szabadon készíthet és használhat digitális tartalmakat. És végül, de nem utolsó sorban a digitális egészség és közérzet mely minden állampolgártól megköveteli, hogy fizikailag és érzelmileg is egészségesen tartsa magát.

Napjainkban már minden egyén, aki használja az internetet szerzői jog tulajdonosnak tekinthető. Ha a pedagógiai és a digitális állampolgárság viszonyát vizsgálgatjuk, illetve azt, hogy egy pedagógus hogyan tudja diákjait az egészséges digitális állampolgárság útjára terelni, akkor először is azt kell megvizsgálnunk, hogy maga a pedagógus egy jó, etikus viselkedésmintát modellez-e. Ahogy a videóban is elhangzik: A feladat nem  a gyermekek megvédése az internettől, hanem hogy képessé tegyük őket arra, hogy a lehetőségeket a digitális világban megfelelően használják fel. Segítsünk nekik, hogy megtanulják a megfelelő módszereket a megfelelő és megbízható információszerzéshez. És motiváljuk őket egy világméretű együttműködésre, összefogásra a digitális állampolgárság adta lehetőségek kihasználásával. Természetesen fontos, hogy tartsák a megfelelő  egyensúlyt a fizikai világban is!

1 megjegyzés: