2012. december 18., kedd

Hogyan segíthet az internet a tanításban?!

A modern kommunikációs eszközök használata az élet mindennapi velejárójává vált. Az internet adta lehetőségek tárháza kibővült. Egyre népszerűbbek az internetes tanfolyamok is: Legjellemzőbb az idegen nyelvek tanulása számítógép segítségével.
Főleg a fiatal korosztályban terjedt el a rendszeres, napi szintű internet használat. Az internet rengeteg lehetőséget ad a tanulás és tanítás segítésére, hiszen a diákoknak nagyobb motivációt és örömet ad, ha számítógépen oldhatják meg feladataikat. 

Az internetes tanulás előnye, hogy bármikor és bárhonnan elérhető. Saját példámat hozva: A középiskolában gyakran hivatkoztam arra, hogy a hétvégi házifeladatokat azért nem tudtam megoldani, mert elutaztam otthonról. A tankönyveimet, füzeteimet természetesen nem vittem magammal. Ha lett volna lehetőségem online megoldani őket, akkor nem fordult volna elő ilyen szituáció, hiszen az internet segítségével elérhetőek lettek volna.



A közoktatási intézmények elzárkóznak az internetes szolgáltatásoktól, negatív hatást tulajdonítanak nekik. Ez mind csak tévhit, hiszen az internetet számos kiváló lehetőséget biztosít a tanulás és tanítás megkönnyítésére, érdekesebbé tételére.
Az interneten hozzáférhetünk különféle LCMS rendszerekhez (keretrendszerekhez), amelyek ingyenesen, nyílt forráskóddal működnek. Ilyen keretrendszer például a Moodle, amely a kontakt oktatási tevékenységet támogatja. Oktatási célú felhasználásban úgy lehet kihasználni, hogy közösségeket és felületeket hozunk létre. A felületeket különböző információkkal tölthetjük fel, például tananyagokat és segédanyagokat, így a diákok átismételhetik a témaköröket. A felületeket felhasználhatjuk még az otthon elkészített munkát leadására is, amelyekhez határidőket kapcsolhatunk. Ellenőrző teszteket küldhetünk a diákoknak, hogy ellenőrizni tudják tudásukat. Például egy a tanórán leadott anyagból készült tesztet, amit a diákok otthon, átgondolás, elmélyülés után tölthetnek ki. A diákok szívesebben készítik számítógépen a házifeladataikat, mintha kézzel kellene írniuk. Olyan fórumokat hozhatunk létre az oktatással kapcsolatban, ahol a diákok között, illetve a diákok és a tanár között beszélgetés alakulhat ki. Kifejthetik nézeteiket az adott témáról, egyetértésüket és egyetnemértésüket fejezhetik ki, kérdezhetnek, segítséget kérhetnek és hasznos tanácsokat oszthatnak meg egymással.
A felsőoktatásban már régebb óta elterjedtek és hatékonyan működnek ezek keretrendszeret, ilyen az ELTE eLearning rendszere is.
Az interneten olyan online felületekkel is találkozhatunk, amelyek különböző témákra szakosodtak. A Realika főleg természettudományok, még a Geogebra matematikai területekről lát el információval minket.
Az oktatás során keletkezett produktumokat online is tárolhatjuk, erre a célra szolgálnak az ePortfóliók, például a Mahara. Előnye, hogy nem veszik el, hiszen online tárolódik, bárhonnan elérhető és kereshető, valamint újrastruktúrálható.

Az előbb említetteken kívül online tudásbázisok és gyűjtemények is a rendelkezésünkre állnak. Az egyik legismertebb magyar tudásbázis a Sulinet. A Sulinet a tárgyak oktatását segíti. Minőségi tartalmak kerülnek fel az oldalra, amelyeket tanár és diák ingyen használhat. Célja a tanári felkészülés megkönnyítése és a tanulás, tanítás segítése. A tanóra megszervezésében segítségére lehet a tanároknak, például az órai vázlat elkészítésénél, de a diákok a számonkérésre való felkészülésre is használhatják. A kiselőadásokra való felkészülést is megkönnyíti, hiszen pár kattintással minőségi, ellenőrzött és érdekes információkat kapunk. Online profil létrehozásával közösségekhez csatlakozhatunk és kifejezhetjük tetszésünket. A Sulinet nemcsak anyagokat szolgáltat az oktatással kapcsolatban, érdekességek és friss információkat is olvashatunk az oldalon. A következő kutatásra is az oldalon való böngészés közben akadtam rá: Felmérést végeztek, hogy az iskolák hogyan támogatják informatikai eszközökkel a tanulást, a tanítást és a szervezeti működést, valamint, hogy ehhez milyen infrastruktúra áll a rendelkezésükre. Összesen 723 intézmény végezte el az önértékelést.
Az iskolák kategóriánkénti megoszlása 2012-ben a következő:
Az iskolák kategóriánkénti megoszlása 2012-ben a következő:
218 intézményben „megjelent az IKT” (1,00 – 2,49)
251 iskolában „alkalmazzák az IKT-t” (2,50 – 2,99)
207 intézményben „integrálják az IKT-t” (3,00 – 3,49)
47 helyen pedig már „átalakulnak az IKT használatával” (3,50 – 4,00)
A mérés szerint az iskolák átlagos eredménye 2,69, azaz eléri az „alkalmazzák az IKT-t” elnevezésű második szintet. Ez az érték 2011-ben 2,54 volt, vagyis az elmúlt év során hatékonyabban használják az IKT eszközöket az intézményekben.
A felmérés arra is rámutatott, hogy az iskolák még nem élnek a digitális napló és a virtuális tanulási környezet által kínált lehetőségekkel, és általában nincs megoldva semmilyen módon sem a távoli hozzáférés.
Az internet a tévhitekkel ellentétben kiválóan felhasználható az oktatásban, érdemes lenne a pedagógusoknak kihasználni ezeket a lehetőségeket.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése