2012. december 17., hétfő

Digitális állampolgárságot a gyermekeknek!

Amikor egy gyermek világra jön, automatikusan elnyeri valamely ország állampolgárságát. Állampolgári jogaink és kötelességeink életkorunkkal együtt növekednek, neveltetésünk része a tudatos állampolgárrá válás lehetőségének biztosítása.
A z-generáció gyermekei számára kiemelten fontos lenne ugyanígy biztosítani a tudatos digitális állampolgárrá válás lehetőségét is, hiszen ők már gyakran születésük pillanataiban kapcsolatba kerülnek valamilyen formában a digitális világgal, eszközökkel (mindannyian találkoztunk már “pár perces gyermekem” fotók garmadával, sőt például már rólam is készült “pár napos gyermekem” fénykép még 23 évvel ez előtt).
A most születő gyerekek egyre kisebb korukban kezdik elsajátítani a digitális eszközök, azon belül az Internet használatát. Példaként tudom említeni kedves barátaim három éves kisfiát, aki a fényképező gép használata mellett, ért már például a számítógép bekapcsolásához, az Internet eléréséhez.
Ezen folyamatok ismeretében vajon nem felelősségünk-e, hogy biztosítsuk az új generáció számára a tudatos digitális állampolgárrá válást?
Nagy szükségük lenne a gyermekeknek például a digitális írástudás, a digitális védelem és biztonság megteremtésének képességére. Ahogy a következő videó remekül prezentálja, a kamasz korosztály erőteljesen, aktívan képviselteti magát az interneten, különös tekintettel a közösségi portálokra és ráadásul egyre lejjebb tolódik a kor, amikor a gyerekek online életet kezdenek élni.

A videóban kamaszok mesélnek a gép és Interneten használati szokásaikról. Ebből kiderül, hogy naponta akár több órát is rászánnak például játékokra, közösségi oldalak látogatására, levelezési rendszerek használatára. Valamint mobiltelefonjukon akár tanítási óra közben is használják az Internetet. Habár a gyerekekkel való beszélgetés közben több olyan pont is szóba kerül, ami az internetfüggőség jele lehet, nem állíthatjuk, hogy a gyermekek függők lennének, viszont az biztos, hogy megvan az internetfüggőség kialakulásának kockázata. Ahhoz hogy ez ne alakulhasson ki nem jelent megoldást a gyerkek eltiltása az internetezéstől (ami nem is kivitelezhető), már csak a sok pozitívum miatt sem, amikről a riportban is hallhatunk. Az egyik fiú például hírportált olvas, egy másik angol tudását tökéletesítette, miközben egy internetes játékot használt és a gyerekek barátaikkal is nagyon könnyen tudják tartani a kapcsolatot az interneten keresztül. Viszont mindenképp szükséges a fiatalok megtanítása az Internet tudatos használatára, hogy be tudják osztani az idejüket, meg tudják találni a hiteles és a számukra szükséges információkat, átlássanak a szitán, ha manipulatív tartalmakkal találkoznak és megfelelő védelemmel lássák el adataikat. A videóból megtudhatjuk, hogy a tanárok sokszor ellenőrzik már a diákjaik facebook adatlapján megjelenő tartalmakat, videókat, bejegyzéseket, de ez csak egy bizonyos fokig és csak rövid távon alkalmas és nem túl szerencsés módszer véleményem szerint. A gyerekek belső igényét kell felébreszteni a tudatos Internet használatra. A riportban előkerül még a cybermobbing problémaköre is.
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat által a Biztonságos Internet Napja alkalmából készített riport leírásában a következőket olvashatjuk: “25 európai ország nethasználó gyerekei közül a magyaroknak van a legtöbb ismerőse valamelyik közösségi oldalon: 45 százalékuk 100-nál is több visszaigazolt kapcsolattal rendelkezik, miközben az uniós átlag mindössze 29 százalék. A magyar netező gyerekek amúgy is átlagon felüli online közösségi aktivitást mutatnak: kétharmaduknak van saját profilja valamelyik közösségi oldalon, és minden második rendelkezik mindenki által elérhető, publikus profillal. Ez az arány a legmagasabb a vizsgált országok körében. A digitális írástudás tekintetében sereghajtók vagyunk.” Az utolsó mondat nagy figyelmet kíván: “A digitális írástudás tekintetében sereghajtók vagyunk.”, pedig a magyarországi gyerekek élen járnak a Internet használatában. Az iskolai oktatásban tehát sürgősen helyet kéne kapnia a tudatosságra való nevelésnek többek között a digitális eszközök, főként az internet használatának területén.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése