2012. november 1., csütörtök

Miért blogoljon egy tanár?! Avagy: blogok oktatási felhasználása


A blogok az elsők között volt a webkettes felületek között. Lehetőséget adnak bárkinek, ingyen (esetekben még pénzt is keresve!) kifejezni a véleményét. Bármiről és bármikor. Ezekre lehet reagálni kommentekben, ott vitákat lehet lefolytatni és még sorolhatnám. Magyarán: csupa olyan dolgot támogat egy blog, ami által az emberek szellemileg fejlődhetnek, kiteljesedhetnek.
Miért jó egy tanárnak?
Az idősebb korosztályú oktatók általában irtóznak a modern technikáktól. Nem értenek a számítógéphez és a felhasználását fölöslegesnek, "időpocsékolásnak" tartják. Holott sok esetben megkönnyíti az ember életét. A mai világban nélkülözhetetlen a számítógépek alapszintű felhasználásának ismerete és az internet használata. 
A helyzet azért javul: sok iskolában váltanak elektronikus napló vezetésre, a tanárok élnek az email lehetőségével (nyilván ez is elavult lett mára, de a semminél is jobb) és egyre több helyen alkalmaznak elektronikus oktató eszközöket (projektor, digitális tábla stb.) Egy blog vezetése alap szinten nem bonyolult és mégis remek lehetőséget ad a tanárnak az oktatási bázisa, hatékonysága kiterjesztéséhez.
Ezután a rövid bevezető után rátérnék a lényegi részre, azaz: miért blogoljon a tanár? 
A blogolás segít átlépni az órák berögzült kereteit. A tanár kiléphet a sémákból és elkezdhet alkotni, mindezt megoszthatja diákjaival, akik egy elektronikus környezetre előbb reagálnak, mint egy offline tanítási órára. Képekkel, videókkal összekapcsolhatja mondanivalóját, ami által a száraz anyag is élvezhetőbb lesz. Ráadásul ha nem kötelező a blogon megosztott anyag, akkor a diákok érdeklődőbbek, felkeltheti a kíváncsiságot. Fontos lehet, hogy ne kifejezetten tananyagokat, unalmas tanulmányokat és adatokat blogoljon egy tanár. A témák legyenek érdekesek, szórakoztatóak, tanulságosak.  Legyen közérthető, hétköznapi a nyelvezete. 
A blogolás segít bensőségesebb kapcsolatot kialakítani tanár és diák között. A diák kommentelhet egy bejegyzéshez, amire a tanár reagálhat. Van idő és lehetőség kérdések feltételéhez, ami egy óra keretein belül ritka. Tudományos kérdéseket tudnak megvitatni és ez is közelebb viszi a diákot a tényleges tananyag megértéséhez. 
Továbbá a tanár a hétköznapjairól, egyéb érdeklődéséről is írhat, amit a diákok szívesen olvasnak. A tanulókat érdekli, hogy a tanár az iskolán kívül milyen életet él, mit csinál, milyen filmeket néz, milyen zenét hallgat stb. Az órák keretein belül ilyen kulturális tudás megosztására szintén nincs idő keret. A blogokra történő pl. youtube-os beágyazások ezekhez segítheti hozzá a tanárokat.
A diákok motivációt is kaphatnak blogok készítésére egy tanár blogja által. Ez hozzásegítheti őket szellemi fejlődésük kiteljesedésében, napló szerűen kiírhatják magukból érzéseiket amik nyomasztják, egy tág térben kereshetik az a világ működésének mechanikáját, az élet értelmét.
Tényleges tanórai felhasználásra is lehet blogot felhasználni. Az adott órai témát címszavakban vagy nagy vonalakban összegezve a tanár posztolhatja. A diák is írhat a saját blogján házit, amit ezáltal szélesebb körben tud terjeszteni, a társai is tanulhatnak belőle, és a tanár is nyílt kommentet írhat hozzá, amivel így bárki szabadon vitába szállhat.
Összeszedve: a tanár közelebb kerülhet diákjaihoz, a diákoknak jobban felkeltheti az érdeklődését a tananyag és kifejezetten oktatási célzattal is remekül felhasználható a blogolás.
Már csak az aktív és lelkes tanárok hiányoznak hozzá (tisztelet a kivételnek!) :-) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése