Pár héttel ez előtt egy egyetemi kurzuson a geolokáció témakörén belül
lehetőségem nyílt a Geocaching alapelveivel, funkcióival megismerkedni és, hogy
őszinte legyek borzasztóan felkeltette az érdeklődésemet.
Először is szeretném röviden bemutatni ezt a portált. A geocaching szabadidős
tevékenység, természetbarát játék, amely a kincskeresés ősi
szenvedélyére alapozva egyesíti a modern technikát a természetjárással, a turizmussal
és az ismeretterjesztéssel. 2000 májusában indult, ekkor rejtette el Dave Ulmer az első ládát
az Egyesült Államokban. Maga a játék
mintegy 150 éves múltra tekint vissza, ekkor még csak a földrajzilag nevezetes
pontokról szóló írásbeli közlésekre hagyatkoztak a játékosok. A geocaching
ettől az alapjátéktól a GPS eszköz intenzív használatában különbözik, ugyanis
az elrejtett ládát a nyilvánosságra hozott földrajzi koordinátái alapján GPS
eszközzel lehet a legkönnyebben megközelíteni. A GPS eszköz azonban nem
feltétlenül szükséges a játékhoz, hagyományos térképpel is lehet eredményesen
játszani. A játékot ma már a világszerte
művelik. Itthon 2001-ben
helyezték el az első ládát; számuk 2011 júliusára elérte a 3000-et.
A geocaching játékban már kellő jártassággal rendelkező személyek egy
valamilyen szempontbó érdekesnek tartott helyszínen, vagy annak
közelében elrejtenek egy ládát (ez a geoláda), melynek helyét GPS vevőkészülék
segítségével bemérik, majd a koordinátáit - a helyszín leírásával együtt -
közzéteszik a játék internetes oldalán. A játék többi résztvevője a
koordináták alapján ezt a rejtekhelyet keresi meg, feljegyzi a ládában
található jelszót, amelynek segítségével rögzítheti a megtalálás tényét a
honlapon. A bejelentkezéskor mindenki közkinccsé teheti a keresés közben
szerzett személyes tapasztalatait, valamint a helyszínnel kapcsolatos
ismereteit, és az ott készített fotóit is; ezáltal a honlap az évek során egy
hatalmas, több ezer ember által szerkesztett, folyamatosan bővülő online
útikönyvvé válik, ahol érdekességek sokasága lelhető fel a föld természeti és kulturális értékeiről.
Mivel pedagógia szakon tanulok, feladatom, hogy megtanuljam azokat a
technikákat, melyeket majd munkám során hasznosítani tudok. Fontos és
kiemelendő tulajdonságnak tekintem, hogy a Geocaching egy online portál, ami egy
izgalmakkal, újdonságokkal teli offline tevékenységet támogat. Ebből
kifolyólag, könnyen alkalmazható tanórán kívüli tevékenységként, illetve a
nevelési-oktatási folyamat támogatását is szorgalmazza.
Nézzük csak meg közelebbről e tevékenység előnyeit! Egy osztályon belül
geocaching szakköröket tarthatunk. A közös, kooperatív tevékenységek számos
képességet fejlesztenek. Azon kívül, hogy zárt osztályteremből kikerülve a
szabadban tölthetik idejüket és megismerkedhetnek a természettel a gyerekek egy
izgalmas, közösségi élményben lehet részük. Felfedezhetnek egy új technológiát,
melynek segítségével egymáshoz és tanítóikhoz is közelebb kerülhetnek. A
tanulási környezet nyitottá, érdekesebbé és ösztönzőbbé válik. Különböző
szerepeket (pl.: ládafelelős) oszthatunk ki a csoportokon belül segítve ezzel a
gyorsaságot, hatékonyságot. Ha ügyesek vagyunk a tanórák anyagát is beépíthetjük.
Történelmi, kulturális és földrajzi ismeretek átadására is használhatunk egy
ilyen kiruccanást. Ez azért lehet fontos, mert egy ilyen közösségi tevékenység
alatt elsajátított tudás sokkal jobban megragad a tanulók emlékezetében, mint a
négy fal között tartott, olykor unalmas és szürke tanórák anyaga. Egy kirándulás
után a tanulók otthon megoszthatják élményeiket és családjukkal is
kipróbálhatják a geocaching izgalommal teli élményét.
Véleményem szerint a több mint 10 éve Magyarországon is létező geocaching,
nincs megfelelően kihasználva a mai modern és hihetetlenül gyorsan változó
oktatási-nevelési környezetben. Mindenki számára ajánlanám, de legfőképpen,
azoknak a pedagógusoknak, szülőknek, akik próbálják tanulóikat, gyermekeiket
egy sokkal természetközelibb, környezettudatos, nyitott életmódra nevelni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése