2012. október 29., hétfő

Geocaching tanórán kívüli alkalmazása, mint a nevelési-oktatási folyamat támogatása

Pár héttel ez előtt egy egyetemi kurzuson a geolokáció témakörén belül lehetőségem nyílt a Geocaching alapelveivel, funkcióival megismerkedni és, hogy őszinte legyek borzasztóan felkeltette az érdeklődésemet. 

Először is szeretném röviden bemutatni ezt a portált. A geocaching szabadidős tevékenység, természetbarát játék, amely a kincskeresés ősi szenvedélyére alapozva egyesíti a modern technikát a természetjárással, a turizmussal és az ismeretterjesztéssel. 2000 májusában indult, ekkor rejtette el Dave Ulmer az első ládát az Egyesült Államokban. Maga a játék mintegy 150 éves múltra tekint vissza, ekkor még csak a földrajzilag nevezetes pontokról szóló írásbeli közlésekre hagyatkoztak a játékosok. A geocaching ettől az alapjátéktól a GPS eszköz intenzív használatában különbözik, ugyanis az elrejtett ládát a nyilvánosságra hozott földrajzi koordinátái alapján GPS eszközzel lehet a legkönnyebben megközelíteni. A GPS eszköz azonban nem feltétlenül szükséges a játékhoz, hagyományos térképpel is lehet eredményesen játszani. A játékot ma már a világszerte művelik. Itthon 2001-ben helyezték el az első ládát; számuk 2011 júliusára elérte a 3000-et.
 
A geocaching játékban már kellő jártassággal rendelkező személyek egy valamilyen szempontbó érdekesnek tartott helyszínen, vagy annak közelében elrejtenek egy ládát (ez a geoláda), melynek helyét GPS vevőkészülék segítségével bemérik, majd a koordinátáit - a helyszín leírásával együtt - közzéteszik a játék internetes oldalán. A játék többi résztvevője a koordináták alapján ezt a rejtekhelyet keresi meg, feljegyzi a ládában található jelszót, amelynek segítségével rögzítheti a megtalálás tényét a honlapon. A bejelentkezéskor mindenki közkinccsé teheti a keresés közben szerzett személyes tapasztalatait, valamint a helyszínnel kapcsolatos ismereteit, és az ott készített fotóit is; ezáltal a honlap az évek során egy hatalmas, több ezer ember által szerkesztett, folyamatosan bővülő online útikönyvvé válik, ahol érdekességek sokasága lelhető fel a föld természeti és kulturális értékeiről.
Mivel pedagógia szakon tanulok, feladatom, hogy megtanuljam azokat a technikákat, melyeket majd munkám során hasznosítani tudok. Fontos és kiemelendő tulajdonságnak tekintem, hogy a Geocaching egy online portál, ami egy izgalmakkal, újdonságokkal teli offline tevékenységet támogat. Ebből kifolyólag, könnyen alkalmazható tanórán kívüli tevékenységként, illetve a nevelési-oktatási folyamat támogatását is szorgalmazza.


Nézzük csak meg közelebbről e tevékenység előnyeit! Egy osztályon belül geocaching szakköröket tarthatunk. A közös, kooperatív tevékenységek számos képességet fejlesztenek. Azon kívül, hogy zárt osztályteremből kikerülve a szabadban tölthetik idejüket és megismerkedhetnek a természettel a gyerekek egy izgalmas, közösségi élményben lehet részük. Felfedezhetnek egy új technológiát, melynek segítségével egymáshoz és tanítóikhoz is közelebb kerülhetnek. A tanulási környezet nyitottá, érdekesebbé és ösztönzőbbé válik. Különböző szerepeket (pl.: ládafelelős) oszthatunk ki a csoportokon belül segítve ezzel a gyorsaságot, hatékonyságot. Ha ügyesek vagyunk a tanórák anyagát is beépíthetjük. Történelmi, kulturális és földrajzi ismeretek átadására is használhatunk egy ilyen kiruccanást. Ez azért lehet fontos, mert egy ilyen közösségi tevékenység alatt elsajátított tudás sokkal jobban megragad a tanulók emlékezetében, mint a négy fal között tartott, olykor unalmas és szürke tanórák anyaga. Egy kirándulás után a tanulók otthon megoszthatják élményeiket és családjukkal is kipróbálhatják a geocaching izgalommal teli élményét.

Véleményem szerint a több mint 10 éve Magyarországon is létező geocaching, nincs megfelelően kihasználva a mai modern és hihetetlenül gyorsan változó oktatási-nevelési környezetben. Mindenki számára ajánlanám, de legfőképpen, azoknak a pedagógusoknak, szülőknek, akik próbálják tanulóikat, gyermekeiket egy sokkal természetközelibb, környezettudatos, nyitott életmódra nevelni.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése