2012. október 15., hétfő

Julianus barát azt csiripelte, hogy jönnek a tatárok - avagy a twitter töri órán

Sokszor láthattunk már híres, történelmi személyeket fiktív facebook profiljukról posztolni. Rómeó bonyolult kapcsolatban volt, Ádám becsekkolt a paradicsomban, Hófehérke almát vett, Hitler pedig Sztálinnal veszekedett a világ meghódítása kapcsán. Napunkat intellektuálisan felpezsdíti egy-egy ilyen neten keringő fotomanipulált megnyilvánulás, de miért ne lehetne bevonni az oktatásba az eredetileg viccnek szánt, de annál inkább kreatív módon megjelenített szösszeneteket.

Az új évezred pereg, az Y generáció nő fel, a tanárok pedig tehetetlenül állnak, ha a gyerek nem tud azonosulni az 50 éve jól bevált oktatási módszerekkel. Sajnos sok évnek kell még eltelnie, mire a klikk korszak gyerekei tartják majd az órákat, és tanítják az egyre fiatalabb internet felhasználókat olvasni, számolni, törizni, és nyelveket tanulni. A közoktatás tanári kara egyre idősödik, a fiatalok térnyerése magában nem elég ahhoz, hogy lendületes legyen egy óra. Sőt, egy világgal együtt fejlődő, lifelong learning hitet valló ötvenes pedagógus sokkal jobb órákat is tudna tartani a digitáblánál, mint egy kezdő, zavarban lévő tanárnéni. Szóval a modern technika felhasználásának aránya elméletben nem függ a tanári szoba átlagéletkorától. Na, de kanyarodjunk vissza Kolombusz Kristófhoz!

A mindennapi életbe könnyebben belecsempészhető, ilyen szempontból felhasználóbarátabb valamilyen mikroblog, mint a fenti facebook. Az osztály többsége már hallott a twitterről, vagy vezet is profilt, tehát célszerű ötleteink megvalósításához a twittert alkalmazni segítségül. Nincs több dolgunk, mint a fenti elvetemült módszert rávetíteni a töri, magyar vagy akármilyen másik órára. Történelem iránti imádatomból fakadóan rögtön az jutott eszembe, mi lenne, ha a témakör tanulásának folyamata alatt vezetnének a gyerekek egy-egy személy nevében twittert. Így aki eddig nem érzett motivációt regisztrálni az oldalra, először nem is "saját magát adva"  lesz twitter használó, hanem bátran ismerkedhet a cyber térrel Micimackóként, vagy Napóleonként egyaránt. Minden celebnek meglenne a felelőse, aki évszámok, események, képek segítségével, ezek megosztásával segítené a többiek és legfőképp saját tanulását.Kronológiai sorrendben ismerhetnénk meg életüket, elképzelt mindennapjaikat. Így konstruktivista módon a tudás nem közvetítődik, hanem saját tapasztalataira építve kialakul a gyerekben. Ha elég energiát fektetünk ebbe, higgyük el, előbb utóbb a diákok maguktól, nem utasításra fogják kirobbantani a száz éves háborút, vagy alapítják meg az antantot. Jó lesz nézni, ahogy egyre kreatívabb és humorosabb módon sajátítják el az eseményeket alakító tényezőket. Fontos, hogy szem előtt tartsuk őket, segítsünk nekik, és koordináljuk őket, megfelelő teret hagyva a kibontakozásra. Ezt csak aktív twitter felhasználóvá válásunk árán tehetjük meg. 

Persze más tantárgyak is kompatibilisek a twitterrel. Pedagógus függő a felhasználás területe, az alap löket elég ahhoz, hogy fantáziánk szárnyaljon. Sőt, oktatásszervezési problémákat is megoldhatunk blogolás közben. Tarthatjuk a kapcsolatot diákjainkkal, de úgy érzem ez egy másik gondolatfuttatást indítana el bennem igénylevén egy teljes bejegyzést. 

A 21. század oktatási módszereinek lényege talán maga a kreativitás,m egyénre szabottság és nyitottság. Nem szabad elzárkóznunk az újdonságok elől, mondván ami nincs bejáratva, úgysem működik. Valójában amíg nem próbáltunk ki valamit, nem ítélkezhetünk. És be kell látnunk új fajta gyerekeket újfajtán kell tanítani, újfajta dolgokra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése