Mai világunk elengedhetetlen része a Facebook és a Google, és ezeknek az oldalaknak a népszerűsége nőttön nő. Nem is csodálkozunk ezen, hiszen rengeteg olyan szolgáltatást nyújtanak, amik nem csak megkönnyítik életünket, de szórakoztatóbbá is teszik azt, mint például a játékalkalmazások, lásd Facebookon a Farmville-t vagy Google Chrome-on az Angry Birds-öt.
A Facebook a legdivatosabb közösségi portál, és ezzel senki sem tudja felvenni a versenyt. A ma 14 éves Google mégis egy újabb színnel bővítette a palettáját: lassan másfél éve működik a „Facebook-gyilkos”-ként is emlegetett Google +, viszont ez idő alatt nem tudott akkora közönséget megnyerni, amennyivel a Facebook nyomába érhetne bármikor is. A Facebook azonkívül, hogy előbb robbant be(8 éve), mint nemzetközi közösségi portál, sok olyan szolgáltatást tud nyújtani, amit a Google nem, vagy csak később fejlesztett ki. Ez a tény is inkább hátrányként mutatható fel, hiszen a Facebook sikerének alapja az újdonság, az újszerűség is volt.
A Facebook a legdivatosabb közösségi portál, és ezzel senki sem tudja felvenni a versenyt. A ma 14 éves Google mégis egy újabb színnel bővítette a palettáját: lassan másfél éve működik a „Facebook-gyilkos”-ként is emlegetett Google +, viszont ez idő alatt nem tudott akkora közönséget megnyerni, amennyivel a Facebook nyomába érhetne bármikor is. A Facebook azonkívül, hogy előbb robbant be(8 éve), mint nemzetközi közösségi portál, sok olyan szolgáltatást tud nyújtani, amit a Google nem, vagy csak később fejlesztett ki. Ez a tény is inkább hátrányként mutatható fel, hiszen a Facebook sikerének alapja az újdonság, az újszerűség is volt.

Profilunkat szerkeszthetjük ezeken az oldalakon, sőt megoszthatunk magunkról bármit: szöveget, fényképet, de videót is. Kedvenc YouTube-os videóklipünket, így már nem csak
Facebookon, hanem már Google pluszon is megoszthatjuk.
Hasonló módon találkozhatunk események létrehozásával a két portálon, amelyek beállításában is találunk hasonlóságot, bár a Google +-ban email cím alapján is meg lehet hívni ismerőseinket, legyen az egy szülinapi party vagy egy Halloween buli. Az eseményeket viszont naptárszerűen is meg tudjuk tekinteni mind a Google+, mind a Facebook-os profilunkon. Személyes eseményeket, történéseket pedig profilunkhoz is kapcsolhatunk.
Hasonló módon találkozhatunk események létrehozásával a két portálon, amelyek beállításában is találunk hasonlóságot, bár a Google +-ban email cím alapján is meg lehet hívni ismerőseinket, legyen az egy szülinapi party vagy egy Halloween buli. Az eseményeket viszont naptárszerűen is meg tudjuk tekinteni mind a Google+, mind a Facebook-os profilunkon. Személyes eseményeket, történéseket pedig profilunkhoz is kapcsolhatunk.
Mindkét szolgáltató igyekszik hangsúlyt fektetni a képekre, hozhatunk létre saját albumokat, beállíthatunk képet a profilunkra,állíthatunk be borítóképet/címlapképet, de akár bejelölhetjük magunkat vagy másokat saját vagy ismerőseink fotóján is. Eseményeinket is illusztrálhatjuk képekkel. Fényképekhez fűzhetünk megjegyzéseket, megmondhatjuk hol és mikor készült-ezt a Facebook-on külön rubrikákba írhatjuk-illetve ki(k) szerepel(nek) a képen. Google pluszon azonban javítani is lehet a képen, sőt szerkeszteni is: effektusokkal, dekorálással, és szövegekkel tehetjük izgalmasabbá fotóinkat.
A portálon történekről ugyanúgy kapunk értesítőket és hasonlóan működik a kezdőlap: ezek is közös pontok a Google plusz és a Facebook rendszerében.
A Facebook-hoz már szinte hozzánőtt a tetszik avagy a Like gomb, amelynek Google pluszos megfelőlje a +1, ami megkezdte térhódítását a világhálón, hiszen egyre több weboldalon találkozhatunk a Facebook gombja mellett a Google plusz + 1-ével is.
Ami eléggé különbözik a két portál tekintetében a térképpel kapcsolatos dolgok. Mindkét portál lehetőséget ad ugyan arra, hogy képeinket helyszínt kössünk, ugyanakkor a Facebook kigyűjti a különböző helyszínekhez tartozó képeket, eseményeket. Így meg lehet állapítani ki, hol járt (esetleg azt is, hogy mikor). A Google +-ban viszont Helyi keresés címen találunk olyan menüpontot, amellyel az ajánlott és a helyi éttermek, kávézók és egyebek között válogathatunk, amelyeket véleményezhetünk, értékelhetünk, és ennek megfelelően ismerőseink is láthatják, hogy mi milyen helyeket preferálunk jobban. A Google saját keresőmotorja révén előnyben volt, a Google +-on belüli plusz keresője, mint a Facebook saját, rendszerén belüli keresője főleg személyek, oldalak, események keresésére fókuszál, míg az utóbbi portálé mégis ad alternatívákat más keresőmotorokból szedve, lásd webes találatok.
A Google + eddigi alkalmazásai főként a játékokra korlátozódnak, a Facebook azonban lehetőséget kínál arra, hogy megnézzük mennyire vagyunk jó sofőrök vagy használhatunk olyan alkalmazást, ami megmondja napi horoszkópunkat, vagy épp adhatunk a segítségével egy virtuális ölelést is.
A mai ember életének szerves részéve vált a chat, tehát ez fontos a két portál esetében is: a videochat kihagyhatatlan eleme a szolgáltatásuknak. Azonban a Facebook alsó, kis ablakai talán korlátoltnak tűnnek a Google + Hangouts menüpontjához képest, ami több (akár 9) személlyel is lehetővé teszi a videochatelést, képekkel és hangeffektusokkal tarkítva repertoárját, míg Facebook-on egyszerre egy emberrel videochatelhetünk.
Facebook „különlegessége”, hogy kérdeseket tehetünk fel, és válaszolhatunk meg, azonban a Google levelezési csatornája összeköttetésben a Google plusszal igazán egyedülálló, és a Facebook üzenőrendszere ezzel nem tudja fel venni a versenyt. A Gmail nagyon profi, régóta fejlesztett munka, és az embereknek nagyon is bevált az a rendszer, ennélfogva használni fogják a Facebook-kal szemben is.
Az oldalak szempontjából a Facebookon szembetűnőbb az, hogy a reklámot ontó és a hírességeket középpontba helyező oldalak kerülnek előtérbe, míg a Google + fontosnak tartja a hírcsatornákat, politikai és tudományos jellegű oldalakat és Hangoutalkalmazásokat is. Talán ezért is olvashatjuk a következőket az index.hu internetes oldalon: „Noha a Google Plus a regisztrációk számában meg sem közelíti a Facebookot, … a felhasználók sokkal elégedettebbek a Google közösségi oldalával, mint a legnagyobb konkurensével.” Érdemes elgondolkodni ennek igazságtartalmán. A Facebook kevésbé igényes, bár érdeklődésünknek megfelelően ajánl nekünk oldalakat, és saját beállításaink, közös ismerősök alapján ismerősöket is, de ezt a Google + ugyanúgy megteszi, csak talán egy igényesebb formában. Saját véleményem szerint a Facebook fogja uralni sokáig a közösségi portálok világát, ám a Google innovációi, apró finomításai később lehet szimpatikusabbá válnak, és átveszi a vezető pozíciót. Mindenesetre ez még várat magára, feltéve, ha így fog történni.
Végül: a két vállalat hasonló rendszert épített fel, és ezért nem igazán szívlelik egymást, hiszen a céljuk ugyanaz: legyőzni egymást, uralni a reklámpiacot, egyre több pénzt halmozni a saját maguk számára.
A portálon történekről ugyanúgy kapunk értesítőket és hasonlóan működik a kezdőlap: ezek is közös pontok a Google plusz és a Facebook rendszerében.
A Facebook-hoz már szinte hozzánőtt a tetszik avagy a Like gomb, amelynek Google pluszos megfelőlje a +1, ami megkezdte térhódítását a világhálón, hiszen egyre több weboldalon találkozhatunk a Facebook gombja mellett a Google plusz + 1-ével is.
Ami eléggé különbözik a két portál tekintetében a térképpel kapcsolatos dolgok. Mindkét portál lehetőséget ad ugyan arra, hogy képeinket helyszínt kössünk, ugyanakkor a Facebook kigyűjti a különböző helyszínekhez tartozó képeket, eseményeket. Így meg lehet állapítani ki, hol járt (esetleg azt is, hogy mikor). A Google +-ban viszont Helyi keresés címen találunk olyan menüpontot, amellyel az ajánlott és a helyi éttermek, kávézók és egyebek között válogathatunk, amelyeket véleményezhetünk, értékelhetünk, és ennek megfelelően ismerőseink is láthatják, hogy mi milyen helyeket preferálunk jobban. A Google saját keresőmotorja révén előnyben volt, a Google +-on belüli plusz keresője, mint a Facebook saját, rendszerén belüli keresője főleg személyek, oldalak, események keresésére fókuszál, míg az utóbbi portálé mégis ad alternatívákat más keresőmotorokból szedve, lásd webes találatok.
A Google + eddigi alkalmazásai főként a játékokra korlátozódnak, a Facebook azonban lehetőséget kínál arra, hogy megnézzük mennyire vagyunk jó sofőrök vagy használhatunk olyan alkalmazást, ami megmondja napi horoszkópunkat, vagy épp adhatunk a segítségével egy virtuális ölelést is.
A mai ember életének szerves részéve vált a chat, tehát ez fontos a két portál esetében is: a videochat kihagyhatatlan eleme a szolgáltatásuknak. Azonban a Facebook alsó, kis ablakai talán korlátoltnak tűnnek a Google + Hangouts menüpontjához képest, ami több (akár 9) személlyel is lehetővé teszi a videochatelést, képekkel és hangeffektusokkal tarkítva repertoárját, míg Facebook-on egyszerre egy emberrel videochatelhetünk.
Facebook „különlegessége”, hogy kérdeseket tehetünk fel, és válaszolhatunk meg, azonban a Google levelezési csatornája összeköttetésben a Google plusszal igazán egyedülálló, és a Facebook üzenőrendszere ezzel nem tudja fel venni a versenyt. A Gmail nagyon profi, régóta fejlesztett munka, és az embereknek nagyon is bevált az a rendszer, ennélfogva használni fogják a Facebook-kal szemben is.
Az oldalak szempontjából a Facebookon szembetűnőbb az, hogy a reklámot ontó és a hírességeket középpontba helyező oldalak kerülnek előtérbe, míg a Google + fontosnak tartja a hírcsatornákat, politikai és tudományos jellegű oldalakat és Hangoutalkalmazásokat is. Talán ezért is olvashatjuk a következőket az index.hu internetes oldalon: „Noha a Google Plus a regisztrációk számában meg sem közelíti a Facebookot, … a felhasználók sokkal elégedettebbek a Google közösségi oldalával, mint a legnagyobb konkurensével.” Érdemes elgondolkodni ennek igazságtartalmán. A Facebook kevésbé igényes, bár érdeklődésünknek megfelelően ajánl nekünk oldalakat, és saját beállításaink, közös ismerősök alapján ismerősöket is, de ezt a Google + ugyanúgy megteszi, csak talán egy igényesebb formában. Saját véleményem szerint a Facebook fogja uralni sokáig a közösségi portálok világát, ám a Google innovációi, apró finomításai később lehet szimpatikusabbá válnak, és átveszi a vezető pozíciót. Mindenesetre ez még várat magára, feltéve, ha így fog történni.
Végül: a két vállalat hasonló rendszert épített fel, és ezért nem igazán szívlelik egymást, hiszen a céljuk ugyanaz: legyőzni egymást, uralni a reklámpiacot, egyre több pénzt halmozni a saját maguk számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése